Przeprowadzenie i rozpoczęcie rozmowy to wbrew pozorom trudne zadanie. Rozmowa nie jest tylko dialogiem myśli i idei – to także jest konstrukt społeczny, który służy jako budulec w tworzeniu i utrzymywaniu relacji. Rozmowa to także narzędzie wpływu na ludzi, dlatego ma potencjał, aby otworzyć różne drzwi i stworzyć sytuacje i możliwości. Zatem skutecznie władanie rozmową może doprowadzić Cię do sukcesu, pomóc w osiąganiu celów oraz pozwoli na zdobycie informacji lub zaprezentowanie swojego stanowiska.
Rozmawiając z nieznajomymi lub kolegami z pracy, nie masz zbyt wiele swobody, jeśli chodzi o tematy i wzorce konwersacji. Możesz z entuzjazmem opowiedzieć przyjacielowi o nowej książce, którą planujesz wydać, ale jeśli zrobisz to zupełnie obcej osobie, może ona pomyśleć, że próbujesz ją sprzedać.
Świadomość i wiedza, jak przeprowadzić rozmowę pozwoli na to, aby skierować ją na własne tory i przeprowadzić na własnych zasadach.
W tym artykule przyjrzymy się, jak zacząć rozmowę w każdej sytuacji.
Luźna rozmowa na bezpieczne tematy
„Small talk”, albo drobna rozmowa o niczym i jest bardzo znienawidzona z wielu powodów. Jednak takie niezobowiązujące rozmowy to doskonały sposób na nawiązanie dialogu, który nie jest poświęcony jednemu tematowi. Na przykład, rozpoczęcie rozmowy od pogody daje Ci wiele możliwości dalszego rozwinięcia sytuacji i możesz wykorzystać ją jako przejście do tematu o tym, gdzie mieszkasz, gdzie kiedyś mieszkałeś i jakie masz z tym związane wspomnienia albo jak bardzo oczekujesz nadchodzącej zmiany pory roku, bo nie lubisz zimy itd.
Sprawdź też: Czym jest miłość? Czy dobrze rozumiemy zjawisko miłości?
W ten sposób będziesz mógł przejść do zupełnie nowego tematu. Nie bez powodu w poradnikach randkowych i dla podrywaczy luźne gadki są na pierwszym miejscu do opanowania i wyćwiczenia. Jest to kluczowy element, bo od tego zależy, jak dalej potoczy się rozmowa i jakie będą jej efekty.
Sport, pogoda, bieżące wydarzenia czy gotowanie świetnie się do takiej rozmowy nadają. Unikamy za to kontrowersyjnych i trudnych tematów, typu polityka, religia czy orientacja seksualna.
Komplement na początek rozmowy
Ciekawym zachowaniem jest rozpoczęcie rozmowy od komplementu. Komplementy są świetnym początkiem rozmowy, ponieważ natychmiast schlebiają rozmówcy, dzięki czemu atmosfera rozmowy jest o wiele cieplejsza i chętniej osoba uczestniczy w rozmowie. I to niezależnie od tego, w jakim kierunku ona zmierza. Bądź jednak konkretny i szczery w swoim komplementowaniu, bo ryzykujesz, że zrazisz do siebie daną osobę. Pozwól drugiej osobie porozmawiać o źródle komplementu, a kiedy ten temat zostanie mniej lub bardziej wyczerpany, możesz przejść do niemal każdego pokrewnego tematu, jaki przyjdzie Ci do głowy. Twój pochlebiony rozmówca będzie o wiele bardziej otwarty na wysłuchanie wszystkiego, co masz do powiedzenia.
Rozmowa o miejscu spotkania
Rozmowa o miejscu lub otoczeniu sprawdzi się wszędzie i z każdym. Jeśli jesteś na spotkaniu networkingowym, możesz porozmawiać o kawie lub miejscach siedzących. Jeśli jesteś w biurze, możesz porozmawiać o zmianach w pokoju wypoczynkowym lub budowie parkingu. Nie ma to znaczenia, bo wystarczy znaleźć wokół siebie coś, co może znaleźć również Twój rozmówca i przez to samemu ocenić oraz odczuć, że jesteście na tym samym poziomie. Stworzy to niemal natychmiastową więź sympatii, zwłaszcza jeśli macie takie same odczucia w stosunku do tematu. Następnie można zmienić bieg rozmowy i przejść do nowego tematu.
Prośba o przysługę jako początek rozmowy
Proszenie o przysługę to sztuczka psychologiczna wymyślona lub po raz pierwszy opisana przez Bena Franklina. Z jakiegoś ewolucyjnego powodu, gdy ktoś wyświadcza komuś przysługę, nawiązuje z tą osobą więź, dzięki czemu jest ona bardziej otwarta na wysłuchanie tego, co masz jej do powiedzenia. Przysługa nie musi być wielkim gestem ani niczym dziwnym – może być tak prosta, jak: „Czy mogę pożyczyć twój ołówek?” lub „Czy możesz mi powiedzieć, gdzie jest łazienka?”. Taki efekt psychologiczny nazywamy efektem Franklina. Osoba, która wyświadczyła już przysługę innej osobie, jest bardziej skłonna wyświadczyć jej kolejną przysługę, niż gdyby sama otrzymała przysługę od tej osoby. Wyjaśnieniem tego zjawiska jest dysonans poznawczy.
Otwarcie rozmowy za pomocą żartu
Wszyscy uwielbiają żarty. Opowiedz inteligentny, czysty dowcip, który wywoła uśmiech na twarzy rozmówcy, a natychmiast stworzysz więź sympatii, która czasami może utrzymać się przez całą rozmowę. Dzięki przygotowanym wcześniej żartom możesz łatwo znaleźć żart związany z zamierzonym tematem rozmowy i rozpocząć go – będzie się wydawał niewinny i da Ci możliwość poprowadzenia rozmowy po swojemu.
Zacznij rozmowę od spostrzeżenia lub obserwacji
Wystarczy dowolna obserwacja, ale postaraj się znaleźć coś związanego z planowanym tematem dyskusji. Wskaż coś i zapytaj rozmówcę, co o tym sądzi. Może to być dziwny ślad na podłodze lub wiadomość, która niedawno się ukazała. Następnie stopniowo wprowadzaj wątek rozmowy, który będzie zmierzał w kierunku zamierzonego celu.
Zadaj pytanie związane z tematem, który zamierzasz poruszyć
Ludzie najchętniej uczestniczą w rozmowach, gdy zadaje się im konkretne pytania. Szczególnie jeśli naszym rozmówcą jest introwertyk, gdyż introwertycy najbardziej nie lubią rozmów o niczym. Zamiast próbować rozpocząć rozmowę bezpośrednio na temat, który zamierzasz poruszyć, zadaj pytanie związane luźno z tym tematem, aby zachęcić partnera do rozmowy i luźno się do niego odnieść. Na przykład, jeśli chcesz porozmawiać o książce, którą zamierzasz wydać, możesz zacząć od pytania w stylu: „Czy czytałeś ostatnio jakąś dobrą książkę?”, a następnie stopniowo przejść do tematu własnego pisarstwa.
Po rozpoczęciu rozmowy, która może prowadzić praktycznie wszędzie, wszystko, co stoi między Tobą a zamierzonym tematem, to kierunkowa seria pytań i odpowiedzi. W ten sposób wystarczy utrzymać rozmowę na tyle długo, aby stopniowo wprowadzać temat, który chce się zgłębić.
Co zrobić, aby początek rozmowy nie był stresujący?
Jak się mniej denerwować, kiedy zaczynasz rozmowę?
- Staraj się skoncentrować na rozmowie. Dzięki temu będziesz mniej skrępowany.
- Nie myśl za dużo. Jeśli masz tendencję do nadmiernego myślenia, zadaj sobie pytanie, co zrobiłaby inna osoba w tej sytuacji?
- Potraktuj rozmowę jak misję. Bądź ciekaw, zadawaj pytania i staraj się dowiedzieć czegoś konkretnego.
- Uświadom sobie, że nie tylko ty się denerwujesz.
- Zamień stres w ekscytację. Dzięki temu nabierzesz rozmachu i szybko się wciągniesz w rozmowę.
O czym należy pamiętać, zaczynając rozmowę?
Wiedz, że nie musisz być mądry
Nie musisz zadawać głębokiego lub znaczącego pytania. To, o co właściwie pytasz, nie jest ważne. Nie musisz starać się sprawiać wrażenia wyjątkowego czy inteligentnego podczas pierwszej interakcji. Najlepsze początki rozmowy są zazwyczaj proste. Dlatego też nie ma potrzeby, aby używać wyszukanych i trudnych słów.
Patrz na kierunek ruchu stóp i spojrzenia
Jeśli wiesz, na co zwracać uwagę, możesz na podstawie mowy ciała stwierdzić, czy dana osoba chce z Tobą rozmawiać. To normalne, że na pierwsze pytanie otrzymasz tylko krótką odpowiedź „tak” lub „nie”. Nie oznacza to, że ludzie nie chcą z Tobą rozmawiać, po prostu musisz dać im kilka sekund na przestawienie się na „tryb towarzyski”.
Jeśli jednak udzielają tylko krótkich odpowiedzi na Twoje kolejne pytania, zazwyczaj dobrym pomysłem jest powiedzenie „Dziękuję” lub „Miło się z Tobą rozmawiało” i zakończyć rozmowę.
Zwracaj uwagę na kierunek, w którym poruszają się ich stopy oraz kierunek ich spojrzenia. Jeśli rozmówca często odwraca od Ciebie wzrok lub kieruje stopy w inną stronę, często jest to znak, że chce zakończyć rozmowę. Możesz mieć wiele interesujących tematów do omówienia, ale druga osoba może nie być w nastroju do interakcji społecznych. Nie oznacza to, że zrobiłeś coś złego, więc postaraj się nie brać tego do siebie.
Zadawaj pytania uzupełniające
Aby zasygnalizować, że jesteśmy zainteresowani rozmową z kimś, możemy zadawać pytania uzupełniające.
Zamiast zadawać serię ogólnych pytań, takich jak: „Skąd jesteś?”, „Skąd znasz tutejszych ludzi?” i „Czym się zajmujesz?”, możesz użyć pytań uzupełniających, aby drążyć temat. Zagłębianie się w temat zamiast zadawania powierzchownych pytań sprawia, że rozmowa staje się bardziej interesująca.
Używaj pytań otwartych
Pytanie otwarte to pytanie, które wymaga więcej niż „Tak” lub „Nie” w odpowiedzi. Używając pytań otwartych, ludzie często czują się zainspirowani do udzielenia dłuższej odpowiedzi.
Ton jest ważniejszy niż słowa
Wrażenie, jakie wywierasz na innych ludziach, zależy częściowo od tego, co mówisz, ale głównie od tego, jak to mówisz.
Wiele osób za bardzo skupia się na tym, co ma powiedzieć, a nie na tym, jak to zrobi.
Należy mówić przyjaznym i zrelaksowanym tonem głosu. Jeśli tak jest, nie trzeba się martwić o to, jakich dokładnie słów się używa. Używaj języka, który wydaje Ci się naturalny.